مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان 160 تختخوابی چابهار اعلام کرد: هویت و ذات تأمین‌اجتماعی در تضمین سلامت و امنیت جامعه است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان 160 تختخوابی چابهار اعلام کرد:

هویت و ذات تأمین‌اجتماعی در تضمین سلامت و امنیت جامعه است

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پنجاه‌ودومین سفر استانی در شهر چابهار و در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان 160 تختخوابی تأمین‌اجتماعی چابهار که با زیربنای 20 هزار متر مربع در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر دو هزار میلیارد تومان ساخته خواهد شد، از آغاز واریز مرحله پنجم تسهیلات بازنشستگان تأمین‌اجتماعی به 50 هزار نفر از بازنشستگان واجد شرایط در روزهای آتی خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی وی در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی امام‌جمعه  چابهار، جواد سپاهی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار و معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، کنارک، نیکشهر و دشتیاری برگزار شد، با اشاره به این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی بالغ بر 47 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، گفت: هویت و ذات تأمین‌اجتماعی در تضمین سلامت و امنیت جامعه است و وظیفه ماست که هر کاری که از دستمان بر می‌آید برای صیانت از بیمه‌شدگان و بازنشستگان انجام دهیم. در تمام جلسات در هیئت دولت تاکید رئیس‌جمهور محترم، معاون اول محترم و اعضای محترم هیئت‌وزیران به‌ویژه وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه خدمات و عمق‌بخشی به خدمات به مردم بوده است. این در شرایطی است که دولت حکمرانی را در شرایط مطلوبی تحویل نگرفت و راه سختی را طی کردیم تا از برخی چالش‌های روزمره عبور کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در تأمین‌اجتماعی در ابتدای این دولت ما هر ماه 26 تا 27 هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می‌کردیم و برای پرداخت این مبلغ، هر ماه حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و برای تأمین این کسری از سال 1393 تا 1400 به سبب استقراض بی‌رویه از نظام بانکی، بالغ بر 106 هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد شده بود که به سبب این حجم از بدهی، به عنوان ابربدهکار سیستم بانکی معروف شده بودیم. با هدایت راهبردی رئیس‌جمهور محترم و حمایت مجلس انقلابی و مساعدت وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی 106 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی را تسویه کامل کردیم. به لطف خدا الان 41 تا 42 هزار میلیارد تومان هر ماه در سال جاری حقوق و مستمری پرداخت می‌کنیم بدون یک ریال برداشت از نظام بانکی.
وی ادامه داد: با وجود تمام سختی‌ها ما از توسعه خدمات دست برنداشتیم و در حال توسعه خدمات هستیم. در تأمین‌اجتماعی بالغ بر 133 پروژه درمانی مختلف در سراسر کشور در حال طراحی ایجاد و توسعه و ساخت است. این پروژه بیمارستانی که امروز کلنگ‌زنی می‌شود یک بیمارستان 160 تختخوابی است که با زیربنای 20 هزار متر مربع در 30 هزار متر زمینی که از طرف منطقه آزاد اهدا شده است ساخته می‌شود. این پروژه حداقل بالغ بر دو هزار میلیاردتومان برای سازمان هزینه خواهد داشت اما توسعه خدمات و ارائه درمان رایگان، اولویت اصلی ماست که در سازمان جزو اهداف راهبردی قرار داده‌ایم. ما بر عهدی که با مردم بسته‌ایم وفاداریم و اعتقاد داریم اگر حق مردم را ادا کنیم، قطعاً برکت و گشایش‌هایی رقم خواهد خورد. در متون دینی به ما رسیده که اگر در مسیر درست گام برداریم، خدوند برکت آن را برای ما بیشتر خواهد کرد.
موسوی افزود: در این استان به غیر از این پروژه، پنج درمانگاه دیگر هم در کنارک، نیکشهر، سراوان زاهدان و شهرستان‌های دیگر در حال احداث است و هر کدام 2 هزار تا بیش از سه هزار متر زیربنا دارند و باید با تجهیزات به‌روز، تجهیز شوند. این وظیفه ماست. اخیراً دستگاه ام.آر.آی برای بیمارستان تأمین‌اجتماعی زاهدان خریداری شده و الان در گمرک است و باید کارهای ترخیص آن انجام شود و محل نصب و استقرار آن هم در حال ساخت است. در زابل بیمارستان ما به درمانگاه تبدیل شده بود و الان با تهیه و نصب همه تجهیزاتی که مورد نیاز بود، به بیمارستان واقعی تبدیل شده است. دستگاه‌های پیشرفته با تکنولوژی بالا که در بخش درمان نیاز مردم است  تهیه و در اختیار مردم قرار گرفته و اکنون این بیمارستان با ضریب اشغال تخت بسیار بالا در حال فعالیت است، در حالی که قبلا تقریباً تعطیل بود. در بیمارستان زاهدان ضریب اشغال تخت بیش از 90 درصد و گاهی تا 99 درصد رسیده است. این یعنی توسعه و عمق‌بخشی خدمت در منطقه اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: حدود 800  نفر متخصص و فوق‌تخصص در این مجموعه درمانی مشغول به فعالیت بودند که مجوز جذب  حدود 300 نفر دریافت شده و در یک سال و نیم گذشته بالغ بر 30 تا 35 درصد نیروهای متخصص جذب شده‌اند تا بتوانیم خدمات مطلوب ارائه کنیم. اکنون پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی مثل برداشتن تومور مغزی در این بیمارستان انجام می‌شود. ما نباید بگذاریم مردم برای دریافت خدمات درمانی از منطقه خودشان خارج شوند، چون خود بیماری هزینه زیادی دارد و درد و رنجی که بیماران تحمل می‌کنند، کفایت می‌کند. مقام معظم رهبری نقل به این مضمون فرموده‌اند که بیماران جز درد و رنج بیماری نباید درد و رنج دیگری داشته باشند. ما نباید بگذاریم بیماران از جیب خودشان هزینه‌های اضافه برای سفر و اسکان جهت درمان داشته باشند و در رنج و سختی بیفتند. با همکاری همه عزیزان ما این مسیر را با قوت و قدرت ادامه خواهیم داد و امید داریم به عنایت خدواند متعال و همکاری همه مسئولان منطقه که باید ادامه‌دار باشد، چون این آغاز کار است و پایان نیست. برای خیرین سلامت هم این بستر فراهم شده است. البته ما همه هزینه ها را در بودجه پیش‌بینی کرده ایم ولی برکت کار در این است که همه مشارکت داشته باشند و این از دید خداوند متعال دور نمی‌ماند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: تأمین‌اجتماعی در بخش بیمه‌ای معیشت مستمری‌بگیران را تأمین می‌کند و حوزه کسب و کار را برای شاغلان و بیمه‌شدگان امن نگه دارد. باید در کنار ذی‌نفعان باشیم و باید زمینه توسعه اشتغال را فراهم کنیم. در کنار همه اینها باید خدمات درمانی را هم فراهم کنیم و توسعه بدهیم که وظیفه ماست. از نگاه راهبردی دولت محترم، توسعه درمان رایگان بسیار مهم است. از سال گذشته تمام مردم با دستور رئیس‌جمهور محترم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و حتی افراد و اقشار ضعیفی که خودشان نمی‌توانستند هزینه بیمه خودشان را تأمین‌کنند دولت هزینه حق بیمه آنان را پذیرفت و آنها را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داد.
موسوی همچنین تصریح کرد: بالغ بر 400 قلم داروی جدید در این دوره با اجرای طرح دارویار به پوشش بیمه‌ای داروها اضافه کردیم و خدمات ناباروری 100 درصد با تعرفه دولتی رایگان شد. در این دولت صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج با پنج هزار میلیارد تومان منابع که اخیراً افزایش پیدا کرده است تشکیل شد. به این شکل افرادی که نیاز به خدمات درمانی پیچیده و پرهزینه به‌ویژه در بیماری‌های صعب‌العلاج دارند، می‌توانند از خدمات این صندوق استفاده کنند. طراحی این بیمارستان توسط این مهندسان مشاور صورت پذیرفته است.