مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مراسم گرامیداشت روز منابع انسانی: “نیروی انسانی” زیرساختی‌ترین مؤلفه تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی است
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مراسم گرامیداشت روز منابع انسانی:

“نیروی انسانی” زیرساختی‌ترین مؤلفه تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی است

به مناسبت گرامیداشت روز منابع انسانی، در مراسمی با حضور دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و ابوالفضل عفت‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و جمعی از مدیران و کارکنان ستادی و واحدهای استانی این معاونت، از خدمات همکاران حوزه منابع انسانی تقدیر شد. مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این مراسم با تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به منابع انسانی، مدیریت مطلوب در این حوزه را از اولویت‌های این سازمان دانست و گفت: اگر مدیریت ما در حوزه منابع انسانی درست باشد، بالطبع محصولات و نتیجه آن مطلوب خواهد بود و این نتایج خوب در نهایت به نفع سازمان و مخاطبان و ذی‌نفعان آن خواهد بود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ دکتر موسوی ضمن آرزوی قبولی طاعات در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، روز منابع انسانی را به مدیران و کارکنان ستادی و استانی فعال در معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی تبریک گفت و افزود: امروز دیگر همه می‌دانند که در کنار سازمان، ساختار و نهاد، کارگزار و نیروی انسانی از چه اهمیت بالایی در مسیر تحقق اهداف برخوردار است و به همین خاطر منابع انسانی نقش جدی در انجام صحیح مأموریت‌ها در هر سازمان دارد. در شرایط استاندارد 80 درصد تکالیف باید بر عهده قواعد و ساختار باشد و 20 درصد بر عهده کارگزار؛ اما در حال حاضر این نسبت برقرار نیست.

وی افزود: اگر ما در سازمان تأمین‌اجتماعی به دنبال تحول هستیم، زیرساختی‌ترین مساله در این زمینه، توجه به نیروی انسانی است و مدیریت منابع انسانی باید مهم‌ترین اولویت ما باشد. اگر مدیریت ما در حوزه منابع انسانی درست باشد، بالطبع محصولات و نتیجه آن مطلوب خواهد بود و این نتایج خوب در نهایت به نفع سازمان و مخاطبان و ذی‌نفعان این سازمان خواهد بود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه مدیریت منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی، علاوه بر توجه به مؤلفه‌های عمومی این حوزه؛ باید برخی موارد را به اقتضای مأموریت‌های خاص سازمان تأمین‌اجتماعی در اولویت قرار دهد، از «تنوع خدمات» به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خاص مأموریت‌های تأمین‌اجتماعی نام برد و گفت: ما در سازمان تأمین‌اجتماعی بالغ بر 140 هزار نفر همکار در سه حوزه متنوع بیمه، درمان و اقتصادی داریم که این هم اهمیت نیروی انسانی و هم پیچیدگی کار در این سازمان را نشان می‌دهد. این گروه از همکاران خدمات بسیار متنوعی را به مخاطبان و ذی‌نفعان ارائه می‌دهند.
وی با  اشاره به شعار سال و فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه اقتصادی، بر نقش منابع انسانی این حوزه در تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید اشاره کرد و گفت: رفع مشکل ناترازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، یکی از مهم‌ترین اقدامات موردنیاز برای مهار تورم است و این نیروی انسانی است که می‌تواند این ناترازی منابع را مدیریت کند و به سرانجام برساند. یعنی اگر ناترازی منابع را  مهم‌ترین مؤلفه دخیل در تورم می‌دانیم، باید کارهایی در حوزه توسعه منابع انسانی به منظور مدیریت کسری نقدینگی انجام بدهیم.

نگاه همه‌جانبه؛ کلید حل چالش‌ها

دکتر موسوی با تأکید بر گستردگی فعالیت حوزه منابع انسانی با توجه به وسعت فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی، از «تمرکز بر چالش‌ها» به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های حوزه مهم منابع انسانی نام برد و گفت: با توجه به گستردگی و تنوع خدمات، باید از نگاه تک‌بعدی و خطی در معاونت منابع انسانی پرهیز شود. چالش‌های موجود در سازمان و خصوصاً در حوزه منابع انسانی به نحوی است که مدیریت آنها با نگاه خطی ممکن نیست، بلکه یک نگاه همه‌جانبه با فهم مشترک و متعامل و با تمرکز راهبردی روی مسائل و چالش‌ها لازم است. شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی به نحوی است که اگر در کنار توجه به مؤلفه‌های عمومی مدیریت منابع انسانی، تمرکز راهبردی روی چالش‌ها نداشته باشیم، به توسعه منابع انسانی نمی‌رسیم.
وی با اشاره به اینکه پایداری منابع انسانی نیز خود یک موضوع بسیار مهم است، گفت: ناپایداری منابع تنها مربوط به منابع مادی نیست، بلکه خود نیروی انسانی یک منبع بسیار مهم در هر سازمان است. اگر ناپایداری منابع یکی از چالش‌های سازمان تأمین‌اجتماعی است، این ناپایداری در بخش نیروی انسانی هم مطرح است و باید به آن توجه کرد. دانش‌افزایی و نظام ارتقای عادلانه و منصفانه، عواملی هستند که پایداری منابع را به دنبال می‌آوردند.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار است چالش‌های مربوط به حوزه منابع انسانی رفع شود، یکی از الزامات اساسی مدیریتی آن توجه به «هماهنگی» است، گفت: «هماهنگی» در میان مؤلفه‌های مدیریتی نقشی مانند نخ تسبیح دارد. بسیاری از چالش‌های سازمانی با هماهنگی رفع می‌شود و از جمله شفافیت و فرآیند تصمیم‌گیری درست را به دنبال دارد.
دکتر موسوی از «تصمیم‌گیری بموقع» به‌عنوان عامل مهم دیگر در مدیریت سازمان نام برد و افزود: گاهی در یک سازمان همه زمینه‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری را تدارک می‌کنیم، اما در نهایت تصمیم نمی‌گیریم. نگرانی‌ها نباید مدیر را به جایی برساند که نتواند تصمیم بگیرد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. فرآیند مطول تصمیم‌گیری آثار منفی بسیار زیادی روی سایر مؤلفه‌های سازمانی دارد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، «تکریم» را عامل مهم دیگر در حوزه منابع انسانی دانست و گفت: امروز اگر به دنبال توسعه منابع انسانی هستیم، باید تکریم را نیز در دستور کار قرار دهیم. تکریم البته همیشه مادی و مالی نیست، بلکه گاهی یک تشکر ساده می‌تواند به معنای تکریم همکاران باشد. اگر در مقام بندگی، تکریم به معنای شکرگذاری از خداوند است، در مقام کار و همکاری نیز تشکر و سپاسگزاری از یکدیگر می‌تواند به معنای تکریم باشد.
دکتر موسوی با تأکید بر اینکه اگر سازمان تأمین‌اجتماعی به موفقیتی رسیده است، این توفیقات مرهون تلاش‌های جانانه و ایثارگرانه نیروی انسانی سازمان است، گفت: در طول یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه منابع انسانی سازمان افتاده است که از آن جمله می‌توان از برگزاری آزمون استخدامی و برقراری فوق‌العاده ویژه و توسعه خدمات رفاهی نام برد که انشا‌ءلله با یک رویکرد تحولی توسعه این اقدامات در دستور کار قرار بگیرد.

پیگیری اصلاح ساختاری واحدهای سازمان تأمین‌اجتماعی

بر اساس این گزارش، ابوالفضل عفت‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات مدیران و کارکنان ستادی و استانی این حوزه و تبریک روز منابع انسانی، گفت: سالی که گذشت، سال پرچالشی در حوزه منابع انسانی بود که البته همکاران عزیز ما با تلاش‌های شبانه‌روزی خود توانستند اتفاقات خوبی را در سازمان رقم بزنند.
وی افزود: در سال 1401 زیرساخت‌های نرم‌افزاری مرتبط با نیروی انسانی سازمان توسعه پیدا کرد و اهداف مورد نظر ما در این حوزه محقق شد و به‌واسطه تحقق زیرساخت‌های مورد نیاز، در صدور احکام حقوقی سال جدید کارکنان شاهد هماهنگی و دقت بی‌سابقه‌ای بودیم که این جز به مدد دستان پرتوان و تلاش مجدانه همکاران ما در معاونت منابع انسانی ممکن نبود.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت تقویت روابط میان واحدهای ستادی و استان‌ها و همچنین استان‌ها با یکدیگر، گفت: اگر چه اقدامات مهمی در طول دو سال گذشته در این معاونت انجام شد اما انتظار ما بیشتر از این بود. در سال پیش رو نیز انتظار ما این است که اصلاح ساختاری واحدها که یکی از مهمترین چالش‌های سازمان است به سرعت و با جدیت پیگیری و طرح‌های جدید در این حوزه ارائه شود تا انشاءالله امسال هم بتوانیم انتظارات را برآورده کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی، سرمایه انسانی را مهم‌ترین سرمایه هر سازمان و موتور محرکه تحول در سازمان‌ها معرفی کرد و برقراری فوق‌العاده ویژه کادر درمان، حل مشکلات آزمون استخدامی این سازمان در سال ۱۳۹۹، تحقق مطالبه مجلس، دولت و ایثارگران در زمینه تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران، بازنگری و اصلاح شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور پرستاران، بهیاران و سایر مشمولان شاغل در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی، برنامه‌ریزی برای برگزاری چهار مرحله آزمون استخدامی ملی و محلی در سال ۱۴۰۱ و نیز تجمیع کشوری بیمه تکمیلی کارکنان سازمان و نیز تصویب ضابطه تبدیل وضعیت پزشکان و نیروهای قراردادی تأمین‌اجتماعی را از مهم‌ترین اقدامات پیگیری و اجرا شده در دوره مدیریت جدید برای ارتقای سرمایه انسانی سازمان معرفی کرد.
عفت‌نژاد، برقراری ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه کادر درمان و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران شاغل در سازمان تأمین‌اجتماعی را از دستاوردهای مهم حوزه منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی توصیف کرد و در این زمینه گفت: با اتخاذ تصمیم جهادی از سوی مدیریت ارشد سازمان و تلاش همکاران حوزه منابع انسانی، اقدامات و فرآیندهای لازم در زمینه تبدیل وضعیت استخدامی بالغ بر ۲ هزار نفر از نیروهای غیررسمی ایثارگر شاغل در واحدهای مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی به رسمی قطعی انجام شد. همچنین با تغییر شرایط بازنشستگی شاغلین در مشاغل سخت و زیان‌آور بخش درمان (پرستاران، بهیاران، کارشناسان آزمایشگاه، کارشناسان اتاق عمل و کارشناسان هوشبری)، این گروه از شاغلان با داشتن ۲۰ سال سنوات خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور و ۵ سال سنوات خدمت مرتبط (مجموعاً ۲۵ سال) و با احتساب ۵ سال سنوات ارفاقی بازنشسته می‌شوند.

سازمان تأمین‌اجتماعی؛ پتانسیل بزرگ تولید رضایت اجتماعی

دکتر آرین قلی‌پور، استاد مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به واسطه جمعیت حدود 45 میلیونی که تحت پوشش دارد، پتانسیل بالایی برای ایجاد رضایت در جامعه دارد و از طرفی همین ظرفیت اگر درست مورد استفاده قرار نگیرد می‌تواند عامل پمپاژ نارضایتی در کشور باشد. واسطه میان این سازمان و 45 میلیون خدمات‌گیرنده آن، 140 هزار کارمندی است که در این سازمان مشغول به کار هستند و از این جهت توجه به منابع انسانی می‌تواند عامل مهم افزایش رضایت یا نارضایتی در جامعه باشد.
وی افزود: در گزارش اخیر خبرگزاری بلومبرگ، ایران در رتبه پنجم دارندگان منابع طبیعی قرار گرفته در حالی که در اقتصاد جزء 20 کشور اول نیست. این آمار نشان می‌دهد که نیروی انسانی ما به درستی از منابع طبیعی استفاده نمی‌کند، چه اگر اینطور می‌بود باید حداقل در بین 10 اقتصاد برتر جهان قرار می‌گرفتیم.
دکتر قلی‌پور با اشاره به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی الگوی سایر صندوق‌های اجتماعی کشور است، گفت: صندوق‌های اجتماعی کشور در اغلب مسائل به فعالیت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نگاه می‌کنند و از آن الگو می‌گیرند و این برای سازمان تأمین‌اجتماعی یک مسئولیت ایجاد می‌کند که با دقت و جدیت دوچندان کارهای خود را دنبال کند. از این جهت باید به دنبال اجرای طرح‌هایی باشیم که بهره‌وری سازمان را بالا می‌برد و آن را چابک‌تر می‌کند تا به این واسطه سایر صندوق‌ها نیز روندها و فرآیندهای سازمانی خود را اصلاح کنند.
در پایان این مراسم از کتاب «مجموعه آیین‌نامه‌ها، ضوابط و دستورالعمل‌ها»ی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی رونمایی شد.