دکتر میرهاشم موسوی در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر اعلام کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی در حوزه بیمه‌‌‌‌های‌اجتماعی و توسعه خدمات اجتماعی ایجاد کرد
دکتر میرهاشم موسوی در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر اعلام کرد:

انقلاب اسلامی، انقلابی در حوزه بیمه‌‌‌‌های‌اجتماعی و توسعه خدمات اجتماعی ایجاد کرد

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ششمین روز از دهه مبارک فجر، در یک نشست خبری با تبیین توفیقات نظام اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی و درمانی و نیز تشریح دستاوردهای این سازمان در دولت مردمی سیزدهم، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. وی در این نشست با اشاره به اینکه پوشش بیش از 70 درصدی جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، قابل مقایسه با وضعیت پیش از انقلاب نیست و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه عدالت‌اجتماعی است، گفت: با وقوع انقلاب اسلامی در سال 57، انقلابی در ارائه خدمات اجتماعی و خدمات بیمه‌ای و درمانی رقم خورده است؛ اگر چه اشکالاتی هم وجود دارد و این اشکال‌ها دقیقاً آنجایی است که از جهت‌گیری‌های گفتمانی و آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم و انشاءالله در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکردی که در دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده به آرمان‌های حوزه بیمه‌های اجتماعی دست پیدا می‌‌کنیم. دکتر میرهاشم موسوی همچنین تاکید کرد: سرجمع تسویه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی در این دولت بی‌سابقه بوده است که از دولت و مجلس محترم که همراهی کردند تشکر می‌کنم و انتظار داریم که در سال آینده نیز با توجه به اینکه بودجه در حال بررسی در مجلس است؛ این مسیر ادامه یابد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر موسوی در ابتدای این نشست خبری، ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه و خبرنگاران و گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر و همچنین عرض تسلیت به مناسبت وفات بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها، اظهار داشت: امیدوارم به تأسی از این اسوه صبر و استقامت در مسیر انقلاب اسلامی پایدار بمانیم و به معنای واقعی کلمه بتوانیم به تکالیفمان در راستای اعتلای ایران اسلامی عمل کنیم. ما اکنون یک تجربه ۴۴ ساله را در دسترس داریم که محصول تلاش مجاهدانه کسانی است که در همه این سال‌ها خدمت کردند.

وی با اشاره به ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، به مقایسه وضعیت بیمه‌های اجتماعی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: در حالی‌که قبل از انقلاب تنها ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی آن زمان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند، در سال‌های پس از انقلاب اگرچه آرمان ما تحقق پوشش فراگیر بوده که در سیاست‌های ابلاغی تأمین‌اجتماعی توسط مقام معظم رهبری و در دیدار اخیر با رئیس‌جمهور محترم، رئیس قوه مجریه هم بر ضرورت تحقق پوشش فراگیر تأکید داشتند، اما مفتخریم به اینکه امروز بیش از ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند و پوشش بیمه 54 درصد جمعیت ذیل سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد. در حوزه درمان نیز با اتفاقی که در دولت سیزدهم رقم خورد، ۱۰۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفته‌اند. پوشش بیش از 70 درصدی جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، قابل مقایسه با وضعیت پیش از انقلاب نیست و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه عدالت‌اجتماعی است.
دکتر موسوی افزود: ضریب نفوذ بیمه‌ای در سازمان تأمین‌اجتماعی یعنی نسبت تعداد افراد بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی به کل جمعیت شاغل که پیش از انقلاب حدود 19.5 درصد بود؛ یعنی از حدود ۹ میلیون شاغل در سال 1356، حدود 1.7 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی بودند. در سال‌های بعد از انقلاب، ضریب نفوذ بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی به حدود 65 درصد رسیده که این یعنی بیش از ۱۵ میلیون نفر از ۲۳ میلیون نفر جمعیت شاغل، تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند.
وی همچنین توسعه پوشش بیمه به اقشار جدید و حمایت دولت از طرح‌های بیمه‌ای خاص برخی مشاغل به‌عنوان دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت:  بعد از پیروزی انقلاب، کمک‌های بیمه‌ای دولت برای اقشار خاص هم به سایر خدمات افزوده شد. یعنی دولت علاوه بر ۳ درصدی که در منابع عمومی به بیمه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد، برای حمایت از بیمه اقشار خاص هم تسهیلاتی در نظر گرفته و صندوق تأمین‌اجتماعی در راستای حمایت از حوزه تولید و کسب و کار؛ اتفاق کم‌نظیری را رقم زده است.
وی با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیون و 300 هزار نفر در قالب کارگاه‌های زیر ۵ نفر از حمایت‌های دولتی در زمینه حق بیمه برخوردار هستند که کمک بسیار بزرگی به توسعه و پایداری این مشاغل است، گفت: حدود ۸۶۰ هزار راننده تحت پوشش تأمین‌اجتماعی داریم که ۵۰ درصد سهم کارفرمایی آنها را دولت پرداخت می‌کند. همچنین حدود 250 هزار قالیباف بیمه‌شده داریم که سهم حق‌بیمه کارفرمایی آنها را دولت تقبل کرده است. ۲۰۰ هزار فرصت هم برای جانبازان و ایثارگران عزیز فراهم شده که سهم کارفرمایی آنها را نیز دولت پذیرفته است. مجموعاً در مورد بالغ بر 2 میلیون و 700 هزار نفر از صاحبان کسب‌وکارهای خاص، سهم حق بیمه کارفرمایی را دولت بر عهده گرفته و پرداخت می‌کند که دستاورد بسیار بزرگی در حوزه کسب و کار است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورده است.